Vitamín C a D

Lono, o naturálnom prístupe k naším deťom

  • O nás
  • Aktuality
  • Eko škôlka Lieska
  • Články
  • Galéria
  • Kontakt
  • Podpora

  • Vitamín C a D

    Vitamín D alebo kalciferol(y) je názov skupiny v tuku rozpustných vitamínov.

    Pod vitamínom D sa rozumie skupina látok, ktoré boli objavené v roku 1922. Keďže si ho telo vytvára samo, ide skôr o hormón, ako o vitamín. Pri dostatočnom oslnení človek potrebuje vitamín D prijímať ešte v potrave. Vitamín D je rozpustný v tukoch.

                                      

    Formy Vitamínu D

    • Vitamín D1
    • Vitamín D2
    • Vitamín D3
    • Vitamín D4
    • Vitamín D5

     

    Zdroje vitamínu D

    Za normálnych okolností sa vitamín D tvorí v koži pôsobením slnečného žiarenia z provitamínu 7-dehydrocholesterolu, derivátucholesteroluUltrafialové žiarenie štiepi B jadro zlúčeniny za vzniku vitamínu D3. Kto strávil aspoň 2-krát týždenne 20 min. na jarnom či letnom slnku /jasné že nie medzi 11,00-15,00h/ by teoreticky mal mať aspoň načas po probléme. Slnečná ochrana s faktorom (SPF) 8 a viac zablokuje UV lúče, ktoré produkujú vitamín D. Počiatočné opaľovanie v trvaní 10 – 15 min. bez použitia opaľovacieho faktora vytvorí dostatok vitamínu D. Potom by sa mal ihneď použiť ochranný faktor 15 a viac (prírodný, bez hliníka), aby bola pokožka chránená. Takéto opaľovanie, ktoré zahŕňa tvár, ruky, dlane alebo chrbát najmenej dva krát do týždňa zabezpečí dostatok vitamínu D. Zásoba vitamínu D stačí na 2 – 4 mesiace. Existujú však faktory, ktoré limitujú využitie UV B na tvorbu tohto slnečného vitamínu v koži, t. j. ročné obdobie, lokalita, časť dňa, smog a vek. Napríklad ľudia žijúci na severnej alebo južnej pologuli (od 40° zemepisnej šírky na sever a na juh) nie sú vystavení dostatočnému množstvu UV B počas zimných mesiacov potrebných na tvorbu vitamínu D. S pribúdajúcim vekom sa znižuje schopnosť organizmu syntetizovať vitamín D expozíciou slnečným žiarením. Zaujímavé však je, že ak sme opálení alebo ľudia s tmavšou pokožkou budú prijímať oveľa menej déčka, pretože ich pigment pôsobí ako filter a prepustí menej slnečných lúčov. Problém nastáva v období od novembra do februára. Dávka slnečných lúčov v zime nie je dostatočná na to, aby sa v pokožke vyprodukovalo dostatok vitamínu D.

    V zime sa dostáva do tela zväčša iba potravou živočíšneho pôvodu (napr. olej z rybej pečene, sleď, sardinka, losos). Menšie množstvo je v mäse, vaječnom žĺtku, mlieku, mliečnych výrobkoch. Lenže aj tu je limitujúcim faktorom skutočnosť, že sliepky z uzavretých klietkových chovov slnko nikdy nevidia, ryby sa na farmách chovajú v prehustených nádržiach, obsah „déčka“ v mlieku a masle závisí od ročného obdobia – kravy si ho totiž vytvárajú počas pastvy na slnku. Vegetariáni majú k dispozícii iba hríby sušené na slnku, kvasnice, kakao, kokos, ďatle, alebo rastlinne tuky a oleje či cereálie "umelo" obohatené o vitamín D. Rajčiny obsahujú déčko len v lístkoch rastliny. Zelenina je na tom dosť zle. Pri varení sa našťastie vitamín neznehodnocuje.

     

     

    rastlín je prekurzorom ergosterol a rastlinný vitamín je potom  vitamínu D2

    Účinky vitamínu D v organizme

    Vitamín D sa zúčastňuje regulácie metabolizmu vápniku a fosforu. V čreve a obličkách sa aktiváciou receptorov vitamínu D  zvyšuje absorpcia týchto minerálov. Týmto účinkom prispieva spoločne s parathormónom, kalcitonínom a nadobličkovými hormónmi k udržaniu minerálnej rovnováhy medzi vápnikom a fosforom v telesných tekutinách a tkanivách (účinok hormonálneho charakteru). Okrem známych účinkov na hustotu kostí a zdravie chrupu aj ďalšie pozitívne účinky. Má potenciál regulovať - priamo či nepriamo - viac ako 200 rôznych génov zodpovedných za mnohé biologické procesy ľudského organizmu. Posilňuje imunitný systém. Zabraňuje aspoň čiastočne a za určitých okolností deleniu rakovinových buniek, predovšetkým v prípade prostaty, hrubého čreva, rakoviny kože a prsníka a vyvoláva niekedy aj smrť rakovinových buniek. Pôsobí teda antikarcinogénne. Je účinný pri liečbe niektorých ochorení kože /psoriáza/, stimuluje rast a rozvoj buniek pokožky. Dopĺňanie vitamínu D počas tehotenstva zabezpečuje správny vývoj kostry plodu a predchádza nízkej pôrodnej váhe. V období dojčenia zvyšuje tvorbu mlieka. Adekvátny príjem vitamínu D v detstve a puberte sa tiež podieľa na správnom vývoji organizmu. Vitamín D má aj dokázateľné pozitívne účinky na centrálny nervový systém. Deficit spôsobuje únavu, depresívne ladenie. Uvažuje sa o význame jeho nedostatku v etiológii roztrúsenej sklerózy a neutralizácii toxických účinkov olova a ďalších ťažkých kovoch. Posledné štúdie naznačujú, že vitamín D môže zlepšiť glukózovú toleranciu nielen diabetikov a znížiť riziko cukrovky 1.typu.

     

    Odporúčaná denná dávka

    Každému slovenskému dieťaťu pediater predpisuje minimálne do jedného, optimálne až do troch rokov života, vitamín D v kvapkách. Preventívne 600– 800 IU (medzinárodných jednotiek) od 2. týždňa života. Dnes sa odporúča dávať ho v zime aj starším deťom až do puberty. „Déčko“ obyčajne užívajú ľudia trpiaci rednutím kostí (spoločne s vápnikom) či pacienti s ochorením obličiek a pečene.

    Komplexné pozitívne účinky vitamínu D na organizmus, na imunitu, procesy bunkového delenia, kosti, svaly, mozog a psychiku, krvný obeh, ochorenia ako cukrovka 1.typu, roztrúsená skleróza, porážka, sa môžu podľa najnovších štúdii uplatniť až pri vyšších dávkach metabolitov déčka, ktoré sú dopĺňané do tela. Výrobcovia by mali informáciu o obsahu vitamínov uvádzať na obaloch alebo etiketách výrobkov. Najnižšia koncentrácia 25-hydroxy-vitamínu D3 v krvi je pre väčšinu ľudí 30-32 ng/ml /74-80 nmol/l/ . Denný príjem má celoročne zodpovedať odporúčanej dávke /POZOR! norma sa zvyšuje hlavne v zime/, tj. 25 µg alebo 1000 IU. Dávka by nemala za deň prekročiť 50 mcg. Zhruba 5 mikrogramov /200 IU/, ktorá sa dá získať v 200 g ryby, 3 vajciach či 100 g avokáda je v zime pre dospelého človeka nedostačujúca.

     

    Zdroj: http://sk.wikipedia.org/wiki/Vitam%C3%ADn_D

     

    Príznaky nedostatku:

    • Nedostatočná absorpcia v tráviacom trakte a reabsorpcia v ľadvinách dojčiat a malých detí môže viesť k závažným poruchám mineralizácie kostry.
    • Všeobecné príznaky: únava, podráždenosť, znížená odolnosť voči infekčným ochoreniam

     

    Viac odborných článkov o vitamíne D v angličtine na www.articles.mercola.com.

    Zaujímavé odkazy na tému Vigantol:

    http://www.badatel.sk/kpm/davkujete-deti-vigantolom/#comment-2314

    http://www.sukl.sk/sk/bezpecnost-liekov/bezpecnostne-upozornenia/stiahnutie-z-distribucie-lieku-vigantol?page_id=2437

    Súhrn charakteristických vlastností lieku nájdete tu:

    http://www.adcc.sk/web/humanne-lieky/spc/vigantol-spc-28574.html

    Alternatívy Vigantolu:

    Jamieson Baby-D

    (Slovensko)

    Tekutý vitamín D 11,7 ml

    10 µg / 400 IU 

    Vitamín D3-cholekalciferol vo forme kvapiek.

    Tento vitamín D sa získava z lanolínu z ovčej vlny.
    8,25 €

     

     

    http://www.pilulka24.sk/jamieson-baby-d-kvapky-117-ml

     

    MARNYS

    (Česká republika)

    Tekutý vitamín D 30 ml

    5 µ/200 IU

    Vitamín D3 – cholekalciferol vo forme kvapiek na báze olivového oleja, antioxidant: dl-alfatokoferol

    cca 7,-e

     

     

    http://www.prozdravi.cz/tekuty-vitamin-d-30-ml.html

     

     

     

    Swanson

    (Amerika)

    Tekutý vitamín D 29,6 ml

     400 IU v každej kvapke/v celej fľaške 1020 kvapiek

    Tekutá forma Vitamínu D3 na báze olivového oleja
    12,-e

    Preklad z AJ:

    Predná strana:

    v jednej kvapke je 400 IU D3 a, na olivovom základe.

    zadná etiketa:

    ako doplnok stravy užívajte 5 kvapiek denne s jedlom alebo podľa nariadení lekára. Môžete kvapnúť do jedla alebo do iných tekutín ako napr. voda alebo džús. Potraste pred každým užitím.

    varovanie: poraďte sa s lekárom pred užívaním ak ste tehotná alebo dojčíte, ak máte zdravotné ťažkosti alebo užívate lieky na predpis. Neprekračujte odporúčanú dávku. Držte mimo dosahu deti. Tento produkt nie je určený pre deti kvôli jeho sile.

    Zloženie: 5 kvapiek obsahuje 2,000 IU vitamínu D3 čo je 500 % dennej dávky, ďalšie prísady sú olivový olej.

    Nepoužívať ak je fľaštička rozbitá, držať mimo dosahu detí a skladovať na suchom chladnom mieste.

    (V USA majú normu 200 IU vit. D pre deti. U nás dávajú aj úplným novorodencom kvapku Vigantolu, čo je 666 IU vit. D – preto sa píše, že nevhodné pre deti...)

     

    Expirácia Swanson

    Od July 21, 2010 prestali znacit datum expiracie alebo inak "best before" datum a nahradil ho manufacture date co je datum vyroby. Vraj preto aby boli v sulade s predpismi FDA’s Good Manufacturing Practices (GMP). Pisu, ze vsetky ich vyrobky nezmenili kvalitu, cistotu a silu a ten datum vyroby je teda zarukou kvality a cerstvosti, a ze doba expiracie zostava standrardne 2 roky pri vacsine vyrobkoch, 1 rok pri probiotikach a tekutych doplnkoch (co neviem ako to myslia, vitamin D je v oleji a teda je tiez tekuty...) 

    http://www.swansonvitamins.com/blog/vitamins-supplements-faqs/why-is-there-no-expiration-date-on-my-vitamins

     

    Kyselina askorbová (presnejšie kyselina L-askorbová) alebo vitamín C je kyselina a zároveň vitamín.

    Podľa vedeckých poznatkov všetky zvieratá a rastliny okrem človeka a niekoľkých ďalších živočíchov (napríklad opícmorčiat, vtáka lat. Pycnonotus cafer, jedného druhu netopiera lat. Pteropus vampyrus a niekoľkých druhov pstruha) sú schopné syntetizovať vlastný vitamín C. Tento poznatok viedol niektorých vedcov (najznámejší Linus Pauling) k záveru, že neschopnosť produkcie vlastného vitamínu C je genetický defekt, a následne k hypotéze, že ak by sa jeho hladina u človeka vyrovnala s hladinou u zvierat, viedlo by to k zlepšeniu jeho celkového zdravotného stavu.

    Charakteristika

    Kyselina askorbová patrí do skupiny vitamínov rozpustných vo vode. Je citlivá na teplo a vysoko citlivá na oxidáciu.

     

    Výskyt

    Jej hlavným zdrojom sú šípky, citrusy (limetkacitrónpomarančgrapefruit), zemiaky a paradajky. Ďalšími zdrojmi sú papája melón, brokolicaríbezľa čiernajahodakarfiolšpenátkiwi, čerešne acerola a brusnica.

     

    Vplyv na zdravie

    Kyselina askorbová je potrebná na reguláciu metabolizmu aminokyselín, udržiavanie pevnosti cievnych stien (najmä kapilár) a tkanivové dýchanie. Podporuje vstrebávanie železa, stimuluje tvorbu bielych krviniek, vývoj kostízubov a chrupaviek, podporuje rast a odstraňuje voľné radikály.

    ODD 75 mg
    Zvýšené dávky vitamínu C by mali užívať predčasne narodení novorodenci, tehotné a dojčiace ženy, osoby pracujúce v infekčnom alebo stresovom prostredí. Fajčiarom sa odporúča dvojnásobná odporučená denná dávka.

     

    Prejavy nedostatku kyseliny askorbovej

    Mierna hypovitaminóza sa prejavuje spomaleným rastom, kazením zubov, narušením stavby kostí, deformitami kĺbov, nedostatočnou odolnosťou proti infekciámúnavou, žalúdočnými problémami, lámavými kapilárami a zníženou tvorbou mlieka.

    Extrémna hypovitaminóza spôsobuje chorobu skorbut, ktorá sa prejavuje anémiou, krvácavosťou, opuchom kĺbov a ďasien, stratou zubov, krehkosťou kostísterilitou, častými infekciami, atrofiou svalov a žalúdočnými vredmi.

     

    Prejavy nadbytku kyseliny askorbovej

    Hypervitaminóza Neboli dokázané žiadne nežiadúce symptómy a to i pri veľkých denných (niekoľkogramových) dávkach vitamínu C. Vysoké dávky vitamínu C zlepšujú relaxáciu artérií (vazodilatáciu), čo je prínosom pre pacientov so SCO a „koronárnymi rizikovými faktormi“, ako sú cukrovka, vysoká hladina cholesterolu v krvi a vysoká hladina homocysteínu. Ischemická choroba srdca je tým zriedkavejšia, čím vyššia je hladina vitamínu C. Vitamín C znižuje vysoký krvný tlak.

     

     

    Zaťažujúce je, keď si dávate megadávky vitC v kyslej forme (kyselina L-askorbová). Na prevenciu však môžete v pohode aj kyselinu použiť, len na liečbu sa už odporúča radšej askorbát (najlepšie sodný), lebo príliš veľa kyslého by mohlo telo dorovnávať minerálmi z kostí apod., čo isto nie je žiaduce. Takže na bežné užívanie v pohode stačí aj vitC z DM drogérie, na liečbu je vhodné si obstarať askorbát sodný. Ten síce ide aj podomácky vyrobiť pridaním sódy bikarbóna do vodného roztoku vitC, avšak je s tým oštara, lebo nie je ľahké trafiť správny pomer plus bublinkuje to potom hodnú chvíľu.

    Dávka v zásade nezávisí od veku či tehotnosti: 40 mg / kg telesnej váhy a deň na prevenciu a 400 mg / kg a deň na liečbu ako odrazový mostík. Keby to prehnalo, tak znížiť dávku o 20-30%, ak to nezaberá či zaberá slabo, pridať povedzme o polovicu.

                                                                                         

    Ideálne je rozmiešavať vitC nie vo vode, ale v čerstvo vylisovanej / vymačkanej ovocnej šťave. Tým sa niekoľkokrát zvýši vstrebateľnosť. Tiež je vhodné rozdeliť dennú dávku na aspoň 3 (ideálne aspoň 5) dávky, nie všetko naraz.

     

    Zaujímavé odkazy:

    http://diva.aktuality.sk/clanok/38989/najnebezpecnejsou-drogou-dneska-je-cukor-varuje-sef-zdravotnikov/

    http://kamsdetmi.sk/uzitocne-informacie/nove-vychovne-knizky-pre-najmensich.html

    http://www.novinky.cz/domaci/313036-novinka-v-lecbe-rakoviny-v-cesku-infuze-vitaminu-c.html

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=612040108816583&set=a.573263532694241.1073741826.572195346134393&type=1&theater

    http://www.ireceptar.cz/zahrada/uzitkova-zahrada/sklizen-sipku-jak-zachovat-prirodni-vitaminy/

     


    Dajte o nás vedieť na sociálnych sieťach. Ďakujeme!