Lono, o naturálnom prístupe k naším deťom

  • O nás
  • Aktuality
  • Eko škôlka Lieska
  • Články
  • Galéria
  • Kontakt
  • Podpora

  • Bez plienky

    BEZPLIENKOVÁ KOMUNIKAČNÁ METÓDA (BpKM) 

    (Prirodzená hygiena nemluvniat sa môže zdať krajná a revolučná, no opak je pravdou. Je prirodzená...je to spôsob, ktorým je možné uspokojovať potreby našich potomkov oveľa skôr, než budú schopní chodiť sami na záchod. Avšak ROBIŤ niekedy zatieňuje BYŤ...preto buďme prítomní TU a TERAZ...ide o symbiotické prepojenie matky s dieťaťom.)

    V dnešnej pretechnizovanej modernej spoločnosti a dobe protikladných rád rodičom, sme všetci pod obrovským informačným tlakom, ktorý vytvára až príliš veľa možností. Z každej strany sa na nás sypú rady, ako máme pristupovať k našim deťom, ako ich máme viesť a vychovávať. Jeden vraví: „ Nechaj ho vyplakať, veď nevidíš ako s tebou manipuluje?! Nenos ho toľko, rozmaznáš ho! Nemala by si s ním spať v jednej posteli, môžeš ho priľahnúť a zadusíš ho, príliš sa na Teba upne... Daj ho do kočíka, veď v tej šatke je celý pokrútený... Daj mu umelé mlieko, určite nemáš dosť svojho. Nechaj ho zaspávať osamote, musí si zvyknúť... Daj na odborníkov a preventívne ho nechaj zaočkovať aj proti chrípke...“ Druhý hovorí: „ Nesmieš ho nechať plakať dlho, dieťa má byť stále pri matke. Nenos ho v kočíku, dieťa patrí do náruče matky. Spávajte spolu v jednej posteli, je to pohodlnejšie aj pre Teba a dieťatko bude lepšie prospievať... Dojči ho na požiadanie, dieťatko vie samo najlepšie kedy je hladné a kedy potrebuje utešiť... Nenechávaj ho samého, riaď sa tým, čo cítiš...Ver sebe a svojim inštinktom...“

    Je na nás, ktorým smerom sa vyberieme. Nepochybne chce každá matka pre svoje dieťa to najlepšie. Môj životný štýl ma priviedol k smeru, ktorému sa zvykne hovoriť Attachmet parenting – kontaktné rodičovstvo. 

    „Ako zasejeme, tak budeme žať...“

    Základom prirodzeného (kontaktného) rodičovstva je dôvera v naše vrodené schopnosti (inštinkty) starať sa o miminko správne. Rodičia, ktorí sa pri starostlivosti o novorodenca riadia konceptom prírody, majú výraznú výhodu, pretože uspokojujú všetky potreby dieťatka. Rodičia praktizujúci tento alternatívny štýl rodičovstva vedia, že pre miminko je:

    • najlepším štartom do života prirodzený - spontánny pôrod (bez akýchkoľvek umelých zásahov, ako je napríklad vyvolávaný pôrod umelým oxytocínom, pôrod pomocou klieští či vákuovej pompy, epidurálna anestézia... Od počiatku ľudskej existencie až do roku 1900 sa takmer všetky deti rodili prirodzene doma. Štandard, kedy je dieťatko odlúčené hneď po pôrode, sa objavil až v minulom storočí.)
    • dôležitý bonding (väzba po pôrode, kedy je novorodenec bezprostredne po narodení priložený matke na brucho, alebo na hruď. Prostredníctvom tohto aktu sa vytvorí ranný kontakt, ktorý pomáha novorodencovi lepšie sa aklimatizovať a matke pomáha naštartovať v tele všetky potrebné biologické procesy.)
    • najprirodzenejšou potravou materské mlieko a teda kojenie na požiadanie – podľa potreby (Kojenie je vynikajúci spôsob, ako poznať svoje dieťatko. Deti sa prostredníctvom signálu, že sú hladné, učia s matkou komunikovať. Keď matka reaguje pozitívne na signál dieťatka, dieťa si túto informáciu ukladá a tým sa tvorí základ úspešnej prvotnej komunikácie. „Žiadna predošlá kultúra sa neodvážila odhodiť tak drahocenný zdroj.“ - Mary Ann Kerwinová. Keď budeme načúvať prírode, deti zostanú (väčšinu času) prisaté k prsníku až do doby, než sa samy odstavia (čo býva niekedy po druhom roku života). Prostredníctvom kojenia im ponúkame ideálnu stravu, pretože žľazy v prsiach majú úžasnú schopnosť opakovane na požiadanie vytvárať dokonalú kombináciu živín. Sústredený vzťah k matkinej bradavke neprináša iba optimálnu výživu, ale je tiež zdrojom zmyslového pôžitku a citového uspokojenia pre dieťa i pre matku.)
    • najlepšou postieľkou, či kočíkom práve náruč matky. (Rodičia teda viac využívajú rôzne nosiče, či šatky a svoje dieťatko veľa nosia.)
    • spoločné spanie v rodinnej posteli tou najlepšou možnosťou pre pokojný spánok všetkých členov rodiny. (Detičky bývajú vyrovnanejšie a cez deň lepšie spolupracujú...Matka sa na „bezplienkové“ dieťa dokáže oveľa jednoduchšie napojiť...)
    • neverbálna komunikácia už od narodenia pevným základom pre budovanie úzkeho kontaktu. Dôvera v plač dieťaťa je teda základom komunikácie ako takej. (Plačom sa deti dorozumievajú. Plač je cenný signál, ktorý zaisťuje dieťaťu prežiť. Deti teda plačú preto, aby komunikovali, nie aby manipulovali. Cieľom plaču je upútať pozornosť a vyvolať reakciu. Čím citlivejšie na plač reagujeme, tým viac sa dieťa naučí dôverovať rodičom a svojim komunikačným schopnostiam. Okamžitá a láskyplná reakcia kontaktného rodiča na plač, či inú reakciu, je teda pre dieťa  prirodzená a samozrejmá. Plač je však až na prípady náhleho desu, alebo fyzickej bolesti, tá posledná dorozumievacia možnosť.)
    • lepšie používať látkové plienky, z ktorých sa dá prejsť plynule na bezplienkovú metódu. (Miminká nám svoje potreby signalizujú neverbálne...V prirodzenom štýle výchovy teda zväčša rodičia nepoužívajú jednorázové absorpčné plienky. Prirodzená hygiena nemluvniat je pre mňa ako neoddeliteľné vlákno v celej tkanine kontaktného rodičovstva.)
    • dôležitý aj vyrovnaný osobnostný a rodinný život a jasné vymedzenie hraníc. (V snahe dať svojmu dieťaťu čo najviac, často zabúdame na naše potreby...Preto je vhodné, aby matky vo voľnom čase veľa relaxovali, meditovali, či inak oddychovali a nezabúdali na pravidelný príjem tekutín i potravy. Šťastná, zdravá, usmiata a vyrovnaná matka sa rovná pohodové dieťa. Partnerský život je pre pohodu rodiny dôležité udržiavať v aktívnej komunikácií aj v záťažových a únavných situáciách, kde sexuálny život ide na tú poslednú možnú priečku hodnôt.)
    • nevhodný prístup tipu „polož a nechaj vyplakať“, akým sa vyznačujú „cvičitelia detí“. (Takýto tréning dieťaťa môže spôsobiť nemalé stopy na emocionálnom/duševnom/psychickom a tým pádom i fyzickom prospievaní. Tento spôsob výchovy, je založený na mylných predpokladoch, že deti plačú preto, aby s nami manipulovali, že plač je nevhodný zlozvyk, od ktorého treba dieťa odnaučiť, aby lepšie zapadlo do sveta dospelých.)
    • prospešnejšia bio kozmetika, bio materály a bio potraviny. ( Už v pôrodnici na miminko číha mnoho nepotrebných zásahov – ako je napríklad podávanie vitamínu K – Kanavit, ktorý môže spôsobiť novorodeneckú žltačku, podávanie vitamínu D – Vigantol, ktorý je viazaný na umelom oleji. Vhodnou alternatívou sú teda prirodzene slnečné lúče a v jesennom i zimnom období užívanie vitamínu D, ktorý sa viaže na prírodný olej – napr. Swanson – na olivovom oleji lisovanom za studena.)
    • dôležité získanie prirodzenej imunity, čo predovšetkým ovplyvňujú faktory ako napríklad: kojenie, vyhýbanie sa cigaretovému dymu, častý pobyt na čerstvom vzduchu. (Mnoho rodičov zvažuje aj povinné očkovanie detí. Pred tým, než dáte svoje dieťa zaočkovať, zistite si informácie, nie len yz jednej ruky, pretože čo lekár, to iný názor...)

    Prirodzená hygiena kojencov je však pre väčšinu rodičov západných kultúr veľkou neznámou. Táto metóda ponúka možnosť:

    • správne reagovať na potrebu vylučovania miminka,
    • lepšie porozumieť jeho „bezdôvodnej nespokojnosti
    • ako s dojčaťom tráviť aktívne a kreatívne čas.

    Rodičia praktizujúci túto metódu sa jednoznačne zhodli na tom, že keď už raz začali, nemôžu prestať. Niekedy sa matky zmieňujú o akejsi posadnutosti uspokojovať všetky potreby dieťatka, až za hranice tých vlastných základných potrieb.

    Nikdy som si nemyslela, že vychovávať dieťa bez plienok je v dnešnej „pamperskovej“ spoločnosti                                                                  možné. Ako učiteľka v Mš  som mala vedomosť, že deti do veku 24.mesiacov, nemajú dostatočne vyvinuté svaly – zvierače a nevedia sa s nami o ich vylučovacích potrebách dorozumievať. Ale tak ako miminká vedia kedy a koľko majú mliečka vypiť, tak si uvedomujú aj potrebu vylučovania už od narodenia a aj s nami o nej komunikujú. A tak ako spontánne reagujeme na detskú potrebu pitia mliečka, tak by sme sa mali naučiť reagovať aj na potrebu vylučovania.

    Je toľko rôznych prístupov k rodičovstvu, koľko je rôznych kultúr.

    V stredoveku detičky ponechávali vo vlastných výkaloch. Alžbetinským deťom sa ich „handričky na zadok“ menili každé 4 hodiny, zatiaľ čo kráľovské miminká sa prebalovali 1 krát denne.

    V spoločnostiach, ktoré nie sú príliš ovplyvnené západom, je dlhodobé kojenie, či časté nosenie detí bežné, rovnako ako spoločné spanie s rodičmi, alebo fakt, že rodičia okamžite reagujú, keď dieťatko plače, alebo má nejaké iné starosti, a nikdy ich nenechávajú osamote. V Indií a v Afrike sú miminká bez plienok úplne bežnou súčasťou života každej matky. Ženy z týchto kultúr sú so svojimi deťmi natoľko zžité, že vedia úplne presne, kedy ich drobček „musí“. 

    Vždy som mala úctu k prírode a usilovala sa rešpektovať ju, a to  v čo najväčšej možnej miere. Preto som si už počas tehotenstva objednala 100 látkoviek s rozhodnutím, že nebudem klasický konzument jednorázových plienok, a že moje dieťa si nebude pariť zadoček v „umelej hmote“. Vtedy som natrafila na literatúru hovoriacu o tom, ako je možné vychovávať dieťa bez plienok. Po prečítaní knihy BEZ PLIENKY od autorky Ingrid Bauerovej som sa rozhodla, vyskúšať túto metódu a následky boli ohromujúce. Aj vďaka tomu, že som sa naučila pozitívne reagovať na signáli mojej dcéry, ktoré mi dáva skoro vždy keď jej „treba“, si dnes vychutnávame hlboké intímne puto a neuveriteľnú vzájomnú dôveru. Pocit, že Viviánka si uvedomuje svoje vlastné telo a cíti sa v ňom dobre ma uspokojuje a teší a pritom ešte aj šetríme prírodu i naše peňaženky...

    Aké iné výhody a dôvody ma viedli k tomu, aby som moje dieťa vychovávala bez plienky?

    1. Pretože pre dieťa je prirodzené komunikovať už od narodenia a to aj o svojich vylučovacích potrebách.
    2. Pretože selský rozum mi hovorí, že odpad po trávení, ktorý bol vylúčený z tela von, patrí „preč“ a nie na jemnú detskú pokožku.
    3. Pretože je pre mňa prirodzenejšie spoliehať sa na svoje vlastné inštinkty, než na náhražky modernej doby.
    4. Pretože som sa rozhodla prijať plnú zodpovednosť za to, že som prítomná a pripravená naplniť potreby svojho dieťatka TU a TERAZ. Pretože vedomie, že moje miminko sa narodilo bezmocné, bezbranné a plne závislé na mne, ma prinútilo reagovať na každý podnet, ktorý bol ku mne vyslaný. Každé miminko sa rodí so svojimi potrebami, ale i očakávaniami.
    5. Pretože prirodzená hygiena nemluvniat nás učí načúvať svojim deťom a deti sa učia dôverovať svojim rodičom. Všetky miminká sú si vedomé svojho vylučovania a každé to dáva najavo nejakým spôsobom.
    6. Pretože viem, že moja dcéra je najšťastnejšia keď je nahá, keď ju nič neobmedzuje v pohybe, keď môže byť bez plienky. Myslím, že to tak cítia všetky miminká.
    7. Pretože bez plienky si obe s mojou dcérou môžeme užiť priamy telesný kontakt – koža na kožu (v ktorom deti oveľa lepšie prospievajú), čo nám okrem iného umožní vzájomne komunikovať, prostredníctvom dotyku.
    8. Pretože bezplienková metóda predchádza zapareniam zadočku a umožňuje detskej pokožke voľne dýchať.
    9. Pretože keď bruško nie je stiahnuté plienkou, oveľa lepšie dieťatku trávi a poloha v „klbôčku“, alebo „na bobku“ pozitívne podporuje celý proces vylučovania. Taktiež v týchto polohách pôsobí zemská príťažlivosť.
    10. Pretože bezplienková  metóda umožňuje dieťaťu vyrastať v súlade a v kontakte s vlastným telom a jeho funkciami, tým ovplyvňuje teda aj celkové pozitívne vnímanie vlastného tela a budúcu sexualitu. Bezplienkové miminká nevnímajú vylučovanie ako niečo nepríjemné, odporné, či špinavé a svojich intímnych častí tela sa dotýkajú prirodzene, akoby mimochodom. Nemusia sa báť, že táto partia tela bude čoskoro zakrytá plienkou, preto ju vnímajú ako akúkoľvek inú časť, ako nos, či koleno.
    11. Pretože hygiena a čistota je dôležitá, hlavne u malých dievčatiek tým predchádzame tomu, aby sa výkaly dostali do pošvy. 
    12.  Pretože bezplienková metóda šetrí peniaze.
    13. Pretože používanie vysoko absorpčných jednorázových plienok: 
      • nepokladám za zdravé a bezpečné. Obsahujú polyakrylát sodný (chemikáliu podobnú gélu, ktorá dokáže nasiať až stonásobok tekutiny oproti množstvu gélu), ktorý dávajú do súvislosti so zapareninami a s popraskaným krvácajúcim tkanivom hrádze. V roku 1985 sa prestal dávať do ženských tampónov, potom čo sa objavila jeho spojitosť so syndrómom toxického šoku.
      • môže u chlapcov spôsobiť zvýšenú teplotu v semenníkoch a tak ovplyvniť ich budúcu plodnosť.Pretože prirodzená hygiena nemluvniat je to najlepšie riešenie pre naše životné prostredie.
    14. Pretože nie je nutné nosiť galeje plienok stále zo sebou a človek sa cíti byť flexibilnejší a spontánnejší.
    15. Pretože nemusím tak často riešiť konflikty pri prebaľovaní, aj napriek tomu, že plienku v chladnejšom období nosíme len ako poistku.
    1. Pretože dieťa si nezvykne na to, že si nosí svoje výlučky so sebou a tak časom prejde prirodzene behom svojho vývoja k používaniu nočníka a k samostatnému chodeniu na záchod.
    2. Pretože vylučujeme cez otvory, ktoré sú spojené z najviac erotogénnymi oblasťami tela. Pocity spojené s vylučovaním teda môžu ovplyvniť budúci sexuálny vývoj.
    3. Pretože keď vyživujeme svoje dieťa pri prsníku a dokážeme sa naladiť na jeho vylučovacie potreby, prináša nám to samé krásne veci: baví nás to, náš vzťah sa stáva dôvernejším a máme radosť, že uspokojujeme potreby nášho dieťatka.
    4. Pretože deti tradične balené do plienok strácajú vedomie uvedomovania si vylučovania a naučia sa plienku používať ako záchod, ktorý nosia na sebe. Ja si myslím, že nie je správne učiť dieťa vylučovať do jeho najintímnejšieho priestoru a následne ich preúčať a opakovane „cvičiť“, aby rozpoznávali svoje prirodzené potreby a vybrali si k vylučovaniu iné miesto.

    Aké nevýhody sa skrývajú pod pojmom BpKM?

    1. Zo začiatku sa môže niektorým rodičom zdať, že nemajú čas vôbec na nič, a že nerobia nič iné, len prebaľujú, kontrolujú a sledujú vylučovacie potreby svojho dieťatka. Čas, ktorý ale venujeme svojmu dieťatku sa nám vráti krásnym vzťahom,ktorý medzi nami vznikne. Dieťa si o niekoľko rokov nebude pamätať to, či sme mali umytý riad, okná, či povysávané, ale zakorení sa v ňom práve to, koľko času sme mu venovali.
    2. Každé začiatky sú ťažké a ani BpKM nieje výnimkou. Je možné, že vaše okolie bude na vás pozerať ako na tyrana svojho dieťaťa a ako na niekoho asi nie celkom normálneho. Všeobecná mienka totiž je, že dieťa je schopné existovať bez plienky až cca okolo 2 rokov. Preto je dobré, keď sa voči týmto náhražkam obrníte a necháte ich len plynúť okolo vašej siluety ako nepodstatné zrnká prachu vo vôni života.

    FYZIOLÓGIA VYLUČOVANIA

    „CIKANIE“

    • U zdravého dospelého človeka i dieťaťa proces nutkania močiť prebieha tak, že postupné rozťahovanie močového mechúra stimuluje citlivé receptory rozpínania.
    • Prvé nutkanie k vylučovaniu moču pociťujeme , keď je močový mechúr naplnený asi do polovičky. Až potom keby sa jeho obsah strojnásobil, začalo by to byť bolestivé.
    • Väčšinou z vlastnej vôle uvoľňujeme moč v dobe, keď nie je mechúr ani z polovice naplnený. Ako sa moč hromadí, stena močového mechúra sa začne napínať, čím sa podnieti mimovoľný reflex. Vnútorný zvierač močovej trubice sa uvoľní a moč v nej steče do vonkajšieho zvierača . Tento zvierač tvoria priečne pruhované svaly a je vedome vôľou ovládaný. V tomto okamžiku prichádza vedomé rozhodnutie močiť, vonkajší zvierač sa uvoľní a moč je vypustený.
    • V noci detičky cikajú menej. Môže za to antidiuretický hormón (ADH) - vazopresin, vylučovaný hypofýzou, ktorý je primárnym regulátorom vody v tele. V noci tento hormón vzrastá a redukuje tvorbu moču počas spánku.

    „KAKANIE“

    • Keď je potrava strávená a opúšťa žalúdok, pohybuje sa cez tenké črevo, do hrubého čreva. Zostupný tračník hrubého čreva sa vyprázdni do esovitého tračníku a nakoniec do konečníku. Akonáhle sa konečník naplní, receptory rozpínania vyšlú signály, ktoré vedú k nutkaniu na stolicu.
    • Rodičia môžu zaznamenať, že miminko začne vysielať signály, aj keď sú v konečníku len plyny.
    • „Bezplienkáči“ dokážu stolicu zámerne oddialiť.
    • Svaly, ktoré vedome používame pri „cikaní“ a „kakaní“, nie sú u „plienkového“ dieťaťa dostatočne silné, pretože nie sú používané.
    • Bezplienková komunikačná metóda je zameraná na povolenie zvieračov, nie na ich sťahovanie a zadržovanie. Nemluvňa sa teda učí v rámci prirodzenej hygieny používať svaly ovládané vôľou k uvoľneniu, nie k zadržaniu výkalov, a vyprázdňuje sa vtedy, keď samo chce – prirodzene a dobrovoľne. (Pre detičky, ktoré nosia jednorázové plienky je mnoho krát nepríjemné a neprirodzené vykonávať potrebu mimo nej a tak stolicu zadržiavajú, až kým nie sú opäť zabalené...)
    • Týmto spôsobom sa vytvára aj dobrý tonus zvieračov. Rodičia tejto schopnosti dieťaťa veria a rešpektujú ju. Nútiť dieťa, aby zadržovalo moč, alebo výkaly – napríklad zosmiešňovaním, trestaním, alebo dokonca odmenami či chválením, je neúctivé a môže mu to uškodiť.

    DIEŤATKO BEZ PLIENKY - AKO NA TO?

    „Keď si prejavov miminka nikto nevšíma, prestanú sa prejavovať, stiahnu sa, cucajú si palec, odvracajú sa, snažia sa napraviť systém tým, že sa už nijak neprejavujú.“ (Meredith Smallová)

    Kedy a ako začať?

    1. V ideálnom prípade je najvhodnejšie začať praktizovať túto metódu hneď od začiatku. Ak ste rodila prirodzene a cítite sa byť zdravá môžete začať už prvý týždeň. Miminká vylučujú v prvých dňoch života veľmi málo. Akonáhle sa kolostrum – žlté mlezivo (prvé mlieko, ktoré obsahuje zdravé živiny a látky posilňujúce imunitu, tiež pôsobí ako preháňadlo, ktoré podnecuje u dieťaťa prvé vyprázdňovanie čriev) zmení v zrelé mlieko, všetko sa zmení. Prvé „kako“ je vlastne smolka (dechtovo čierno - zelená lepkavá hmota), ktorá obsahuje amniotické tekutiny (plodovú vodu), soli, žlč a bunky ešte z maternice, je sterilná a bez zápachu. Postupne sa mení na horčične žltú stolicu z materského mliečka behom niekoľkých dní. Zdravé miminko by malo behom prvých dvadsaťštyri hodín aspoň raz kakať a cikať. Neskôr bude novorodenec cikať dvanásť až dvadsať krát za deň. Ideálny začiatok môže byť aj pred piatym, či šiestym mesiacom, kedy dieťatko ešte nestratilo svoje uvedomovanie si vylučovacích potrieb a nezvyklo si na plienku. Tiež je jednoduchšie začať v dobe, keď miminko ešte nelezie a vy ho môžete nosiť veľa v náručí.
    2. Spočiatku ľahšie rozoznáte kedy vášmu miminku „treba“, keď ho budete nosiť v šatke. Dieťatko sa začne hmýriť, alebo inak napínať. Určite to vycítite. Môžete si ho do šatky vložiť nahé a intímnu oblasť mu zakryjete viac vrstvou plienkou, či flanelovou pokrývkou. Keď zbadáte, že ciká (kaká)  môžete mu pomôcť pomocným slóvkom pššššššš.
    3. Byť prítomná, Tu a Teraz. Je potrebné si nájsť čas pre dieťatko práve vtedy, práve v tom okamžiku, keď to potrebuje, keď vám dáva signál. Nie až potom, aj keď by ste chceli umyť ten posledný tanier, či vyžehliť poslednú bielizeň... (Buď sa budete venovať svojmu miminku teraz, alebo potom keď už bude veľké...)
    4. Medzi druhým a piatym mesiacom môžete dieťatko skúšať dávať vylučovať nad umývadlo, záchod, či čínsky nočník – či inú nádobku. V tomto období má miminko už lepšie vyvinuté svaly, lepšie sa drží a vy ste ako tak naladená na jeho rytmus. Vylučovacie potreby sa v tomto období tiež ustálili a miminko nevylučuje už tak často.
    5. Nezabúdajte, že miminko, ktoré necháte dlho v mokrej plienke, si na tento pocit zvykne a prestane signalizovať. Miminku treba stále kontrolovať plienku, aby málo zadoček v suchu.
    6. Prvé „chodenia na záchod“ je najjednoduchšie praktizovať čerstvo po prebudení. Miminko má ráno zaručene plný močový mechúrik. Ak ho ihneď vyzlečiete a podržíte vo vhodnej polohe, môže sa vám to ľahko podariť. Toto prvé vymočenie predstavuje stabilný moment, na základe ktorého sa vám potom ľahšie naladí na dieťatko aj počas dňa.
    7. Môžete začať postupne. Spočiatku môžete dávať dieťatko „ na nočník“ len v určité momenty (po spaní, pred spaním, pred prechádzkou, po jedle...)
    8. Všímajte si intervaly medzi cikaním, súvislosti so spaním, kŕmením a s určitou dennou dobou. Miminko stále pozorujte (aké robí grimasy, aké vydáva zvuky, ako sa hýbe), nasledujte jeho podnety, načúvajte svojim inštinktom a intuícií. Začíname tím, že nenarušujeme novorodencovi jeho prirodzené vedomie vylučovania, čím sa vyhneme nutnosti neskôr toto vedomie obnovovať.
    9. Spoločný spánok v posteli, časté nosenie, kojenie na požiadanie a okamžité reagovanie na signály vášho dieťatka vám pomôže sa lepšie na svoje miminko naladiť a tak uspokojovať jeho potreby.
    1. Pri cikaní treba dať dieťatku nožičky ďalej od seba, aby sa neocikalo, alebo aby moč nestekal po stehienku, či po zadočku.
    2. Vo vnútri sú najvhodnejšie na uspokojovanie prirodzených vylučovacích potrieb dieťaťa: toalety, umývadlá, vane, bidety a pisoláre, rôzne nádoby – nočníky, kýbliky, džbány, poháre, plastové kelímky, lavóry, savé podložky (pre novorodencov)
    3. Vonku môžeme dať dieťatko vycikať kamkoľvek. Dobrou motiváciou pre dieťa môže byť to, že mu povieme že stromček je smädný, dáme mu napiť...Treba mať na pamäti, že stolica kojeného miminka je neškodná, ale výkaly dieťaťa , ktoré bolo nedávno očkované živými organizmami detskej obrny, sú doma aj vonku najčastejšou príčinou nákazy detskou obrnou (V severnej Amerike). Samotné očkovanie si aj preto treba dobre zvážiť.
    4. Je vhodné, aby ste do danej metódy zasvätili aj svoju rodinu a blízkych.
    5. Zaobstarajte si vhodné oblečenie, z jednoduchým prístupom.
    6. Pri bezplienkovaní je dôležité, aby ste boli uvoľnené a pozitívne.
    7. Na cestovanie si vždy vezmite nádobu na vyprázdňovanie dieťatka, ktorá sa dá uzavrieť.
    8. Väčšinou, keď má miminko nejaký problém, je choré, alebo mu idú napríklad zúbky, môže sa stať, že sa signalizovanie zmení, alebo, že nesignalizuje vôbec.
    9. Ak má dieťatko zápchu, je nutné tento stav rýchlo rozpoznať a odstrániť. Dlhotrvajúca zápcha môže poznačiť tračník a znížiť fyzickú citlivosť a uvedomovanie si potreby vylučovať. (Zápcha býva často spôsobená pitím veľkého množstva mlieka – nie materského, alebo džúsu, mliečnych výrobkov – aj keď ich je matka, ktorá kojí a nedostatkom vlákniny.. pri zápche sa teda doporučuje zvýšiť príjem tekutín – matetrského mlieka a vody a vyhnúť sa mliečnym výrobkom a mlieku. Tiež je vhodné, aby rodičia umožnili svojim detičkám pri tlačení zaprieť sa chodidlami. Môžeme s nimi tiež zhlboka dýchať, čo pomôže dostatočne sa  uvoľniť.
    10. Starajme sa o seba. Čínska medicína hovorí o tom, že keď je choré miminko, je potrebné liečiť matku. Ako sa o seba stará matka a ako sa o ňu starajú druhí, sa premieta do starostlivosti o jej dieťa.
    11. Ak chcete podporovať svoje dieťa, je nevyhnutné aby ste boli aj vy samy podporované. (Nájdite si teda komunitu, ktorá zmýšľa podobne...)
    12. Je dôležité si určiť priority.
    13. Mali by sme sa zbaviť túžby ovládať. Keď sa zbavíme tejto túžby, budeme otvorenejší, prístupnejší a slobodnejší – plne prítomní. Môže sa stať, že miminko nechce cikať, vzpiera sa  - bráni sa. Rešpektujme ho, nenúťme ho!

    Komunikačné nástroje

    1. Časové modely a biorytmy (vylučovanie ovplyvňuje deň, noc, kojenie, jedlo, pitie, stres, počasie...)
    2. Signály dieťatka (dieťa sa krúti, je nepokojné, vydáva určité zvuky, robí grimasy, mračí sa, má výraz „vnútorného sústredenia“, stíši sa a preruší určitú aktivitu, sústredene sa na vás pozerá, alebo sa k vám naťahuje, pohne sa alebo sa budí zo spánku, pri kojení je nervózne, púšťa prsník – staršie miminko sa môže prejavovať tým, že si drží intímnu oblasť, vydáva váš pomocný zvuk, ...)
    3. Intuícia (ide o dôverné spojenie, proste viete, že treba vášmu drobčekovi na „záchod“, ale neviete prečo.)
    4. Pomocné slovo, zvuk a znaková reč, ktorými dieťa navediete (piši – piši, psssssss, pšššššš... môžete dieťatku ukázať nádobu, do ktorej ho dávate vycikať, pri kakaní môžeme spolu s dieťatkom tlačiť, napínať brušné svaly, fúkať dieťatku do vláskov... podľa znakovej reči ASL znamená rovnaký znak aj pre cikať i kakať – palec je vložený medzi ukazovákom a prostredníkom, zovretou päsťou v zápästí kíveme zo strany na stranu a v lakti otáčame.)

    Ako miminko držať?

    1. Poloha v stoji nad umývadlom
    2. Poloha v pokľaku alebo kľaku nad záchodom
    3. Poloha v sede s nočníkom (kýblikom) medzi nohami
    4. Poloha v predklone nad nočníkom
    5. Poloha v podrepe nad záchodom
    6. Poloha v sede s miminkom v náručí – v bočnom klbôčku
    7. Poloha s ležiacim dieťatkom na predlaktiach
    8. Poloha v sede na záchode
    9. Poloha dieťatka v stoji alebo na bobku
    10. Poloha dieťatka v sede na nočníku, alebo na záchode

    Čo si zadovážiť ešte predtým, než začnete bezplienkovať?

    -         Knihu „Bez plenky“ od Ingrid Bauerovej

    -         Nepriepustné inkontinenčné podložky

    -         Froté uteráky, deky

    -         Látkové plienky (ekologické pracie prostriedky)

    -         Vrchné nohavičky

    -         Kýbliček (nočníček)

    -         Tréningové nohavičky

    -         Návleky na nôžky (babylegs)

    -         Teplé pletené papučky

     

    Použitá literatúra:

    Ingrid Bauerová – Bez plenky

    William Sears, Martha Searsová – Kontaktní rodičovství        

    Robert Mendelsohn – Jak pečovat o zdraví dítete...navzdory vašemu lékari


    Dajte o nás vedieť na sociálnych sieťach. Ďakujeme!